مشهد ـ موانع پیش پای رشد زعفران اگر برداشته نشود مرگ آرام و بی صدای طلای سرخ ایران را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود و این فرصت اقتصادی رفته رفته تباه می شود.

خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: زعفران یکی از مهم ترین صنایع و از وجوه شاخص نمایش کشور پهناور ایران در عرصه جهانی است. این صنعت ظرفیت آن را دارد که ارز زیادی را از بخش غیرنفتی وارد کشور کند. با توجه به قرار گرفتن در فصل زعفران در استان خراسان برآن شدیم تا به بررسی وضعیت طلای سرخ در خراسان رضوی بپردازیم.

به نظر می‌رسد با کسب رتبه بهترین زعفران توسط افغانستان در سال‌های اخیر، امروز در زمین‌های کشت زعفران اتفاقات دیگری باید بیفتد. علی کاظمی یکی از زعفران‌کاران قدیمی در تربت حیدریه است که به صورت خانوادگی به این حرفه مشغول است، وی پای صحبت‌ها ما نشست و درد دل‌های خود را به شرحی که می‌خوانید بیان کرد.

وی در خصوص مشکلاتی که در رسیدن به هدف خود دارد گفت: من دوست دارم که فرزندانم در زمینه کشت این محصول آموزش ببینند و تنها به تجربیات من اکتفا نکنند اما متاسفانه امکان آموزش دیدن حتی برای فرزندان من که نسل جوان و آینده دار این عرصه هستند فراهم نیست.


کاظمی تصریح کرد: امروز برای این که دست دلال‌ها کوتاه بشود دولت یک نرخی را برای خرید از کشاورز تعیین می‌کند ولی خیلی وقت‌ها ما نمی‌توانیم صبر کنیم تا نوبت خریداری محصول ما بشود، سال‌های گذشته دولت زعفران ما را می‌خرید ولی مطالبات را با تاخیر پرداخت می‌کرد و این باعث می‌شد که ما مجبور شویم محصول دست‌رنج خود را به واسطه‌ای بفروشیم که نقد می‌خرد. یعنی نقد را به نسیه ترجیح دهیم.

این کشاورز کهنه‌کار با اشاره به این که زعفران محصول کم‌آبی است اضافه کرد: در این سال‌ها خشکسالی به حدی بوده که حتی تولید زعفران هم دچار مشکل شد، در تربت حیدریه هم این مساله هر سال دیده می‌شود اما در نقاطی مثل گناباد اوضاع خیلی بدتر است.

کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهیم در روش‌های جدید به ما اطلاعات بدهد، تا ما بتوانیم محصول با کیفیت‌تری را تولید کنیم. تسهیلاتی را برایمان لحاظ کند بعد از دوسال به راحتی می‌توانیم تسهیلات را پرداخت کنیم و روی پای خودمان بایستیم.